Menestyneen sisältömarkkinoinnin peruspilarit

Sisältömarkkinoinnin salat: näin koukutat tuntemattomasta kävijästä ostajan!

”Don’t focus on having a blog. Focus on producing a blog that’s a great for your readers.” – Brian Clark

Digibisnes on raakaa peliä. Tai no mikä bisnes ei olisi? Markkinointiin käytetyt rahat on saatava tuottamaan, mikäli haluat pysyä geimeissä mukana.

Asiantuntijan todellinen painajainen on tilanne, missä potentiaalinen asiakas saapuu kotisivuille, vain lähteäkseen sieltä saman tien pois. Mikä sitten lopulta erottaa menestyvän asiantuntijan sellaisesta, joka katoaa markkinoilta huolestuttavan pian? Vastauksena on asiakaslähtöisyys.

Liian usein näkee yritysten sivuilla sisältöä, jonka tarkoituksena on korostaa omaa ylivertaisuuttaan: kuinka mahtava tarina yrityksen takana on tai kuinka paljon parempi yritys on suhteessa kaikkiin muihin kilpailijoihin. Puhumattakaan siitä, kuinka erinomaisia tuotteita tai palveluita yrityksellä on tarjolla.

Mikä on sinun sivustosi tilanne tällä hetkellä? Täyttyvätkö kaikki sisältösi mahtavista tuotteistasi ja niiden ominaisuuksista? Vai löytyykö verkkosivuiltasi (jopa) vastauksia asiakkaidesi ongelmiin?

Tunsit pistoa sydämmessäsi tai et, pääset seuraavaksi tutustumaan sisältömarkkinoinnin saloihin sekä siihen, minkä vuoksi sisältömarkkinointi on viimeinen asia, mistä kannattaa pihistää!

 

Panostaa vai pihistää? 5 Syytä, miksi sisältömarkkinointi kannattaa!

 

1. Näkyvyytesi kasvaa

 

Jos et vielä tiennyt, niin nyt tiedät: Google R-A-K-A-S-T-A-A lukijoita aidosti hyödyntävää sisältöä. Kirjoittamalla sisältöä, jota jaetaan ja luetaan, sinulla on mahdollisuus päästä kuumimpien hakusanojen kärkisijoille.

Ja silloin, kun näyt Googlessa korkealla niillä sanoilla, joita sinun potentiaaliset asiakkaasi etsivät, olet vahvoilla. Sen sijaan, että puskisit suurimman osan rahoistasi maksulliseen mainontaan näkyvyyden parantamiseksi, voit alkaa panostaa hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen.

Maksullisesta mainonnasta ei kannata luultavasti koskaan luopua täysin, mutta kannattavuutta pystyt parantamaan huomattavasti säännöllisen sisällön tuottamisen avulla.

Lisäksi sisältömarkkinointi on erinomainen tapa brändäämisessä: mielenkiintoinen ja inspiroiva brändisisältö luo lisäarvoa asiakkaalle, eikä siihen sisälly perinteiseen mainontaan usein yhdistettävää negatiivista fiilistä.

 

2. Sisältömarkkinointi = Sitouttaminen

 

Markkinointiin ja myyntiin liittyvät tavoitteet kulminoituvat hyvin yhteen kysymykseen: kuinka saan koukutettua tuntemattomasta kävijästä ostajan?

Sisältömarkkinointi on sinun paras kaverisi silloin, kun haluat houkutella tuntemattoman henkilön sivuillesi, vakuuttaa hänet osaamisestasi sekä lopulta sitouttaa asiakkaaksesi.

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa relevanttia ja arvokasta sisältöä sinun potentiaaliselle kohderyhmällesi. Sisältöä, joka auttaa heitä ratkaisemaan ongelmiaan, näkemään uusia mahdollisuuksia sekä inspiroitumaan.

Kun tuotat jatkuvasti ja säännöllisesti hyvää sisältöä, jossa lukijasi on pääosassa, saat hänet koukutettua palaamaan sivuillesi uudelleen ja uudelleen! Ja mitä silloin (todennäköisemmin) tapahtuu, kun sama henkilö päätyy sivuillesi kerta toisensa perään?

Jep. Hän päätyy ostamaan.

 

3. Autat potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelmiaan

 

Oppimisen nälkä ja halu kehittyä ovat voimia, jotka vievät meitä eteenpäin. Se myös koukuttaa, ja siksi monet itsensä kehittämisestä kiinnostuneet eivät pelkää kaivaa korttiansa esiin.

Hyvin rakennetun sisältöstrategian avulla pystyt auttamaan potentiaalista asiakastasi ratkaisemaan henkilökohtaisia haasteitaan sekä menemään elämässä eteenpäin.

Voit ajatella potentiaalisen asiakkaasi ostajapolun kolmessa eri tasossa:

  • Ensimmäisellä tasolla hän on tietoinen ongelmasta.
  • Toisella tasolla hän on tietoinen, että ongelman voi ratkaista ja etsii nyt tietoa mahdollisista ratkaisukeinoista.
  • Kolmannella tasolla hän on jo siinä pisteessä, että aikoo ratkaista ongelman ja tekee seuraavaksi valinnan, kuka tai mikä hänen ongelmansa ratkaisee.

Löytyykö sinun verkkosivuiltasi sisältöä kaikkiin näihin vaiheiseen?

Kun olet perillä siitä, minkälaisia haasteita potentiaalisella asiakkaallasi on ostoprosessin aikana, pystyt auttaa häntä niiden ratkaisemisessa. Ja mikä parasta: kaikki tämä lisää luottamusta sinua ja yritystäsi kohtaan – mikä onkin lopulta se kaikista merkittävin askel ostopäätöksen tekemisessä.

 

4. Erotut eduksesi

 

Tarjontaa erilaiselle sisällölle on yllin kyllin, ja siksi kilpailu näkyvyydestä ja hakukonesijoituksista on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Asiakaslähtöisyys näkyy siinä, että osaat vastata asiakasta askarruttaviin kysymyksiin oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Netti on pullollaan tietoa irrallisissa paikoissa, joka vaatii potentiaaliselta asiakkaalta ison työn saada kaikki vastaukset kasaan haluamiinsa kysymyksiin.

Entä jos sinä olisitkin se henkilö, joka on koonnut kaikki nämä vastaukset yhdeksi visuaaliseksi ja helppolukuiseksi kokonaisuudeksi, joka auttaa lukijaa saamaan kaiken sen tiedon käsiinsä, mitä hän ostopäätöksen tekemisessä tarvitsee?

Jos haluat erottua eduksesi, tee ostamisesta helppoa sekä ostopolulla etenemisestä koukuttavaa ja inspiroivaa erinomaisen sisällön avulla.

 

5. Maksimoit tuottosi

 

Maksullisen markkinoinnin keinot ovat yrittäjille usein vähän liiankin tutut, mutta oletko koskaan ajatellut, että voisit tehdä markkinointia myös maksutta?

Kyllä, se on täysin mahdollista! Sisältömarkkinoinnin hintalapuksi jää pyöreät nolla euroa silloin, kun käytettyä tuntimäärää ei lasketa mukaan. Kun säännöllistä ja asiakasta auttavaa sisältöä luomalla saat asiakkaan hankintahintaa alaspäin ja elinkaaren arvoa ylöspäin, suurimmat tuotot käytetyille euroille (aka ROI) saat nimenomaan sisältömarkkinoinnin avulla.

Kun ratkaiset potentiaalisen asiakkaan ongelmia säännöllisesti ja saat hänet tuntemaan olonsa supersankariksi – ei ole mitään syytä, miksi hän ei päätyisi sinulta myös joku päivä ostamaan!

Säännölliset sähköpostikampanjat, inspiroivat blogitekstit, opettavat Youtube-videot tai vaikkapa podcastit ovat kaikki mainioita keinoja tavoittaa oikea kohderyhmäsi, oikeaan aikaan.

5 Askelta voittavan sisällön luomiseen >>>

Menestyneen sisältömarkkinoinnin peruspilarit

1. Laadukkaat kotisivut

Miltä sinusta tuntuisi, jos laittaisit ison siivun budjetista siihen, että saat jonkun vierailemaan sivuillasi vain nähdäksesi, että hän poistuu saman tien?

Verkkosivuilla palvelusi esittely parhaalla mahdollisella tavalla on elinehto: kuvat ja tekstit vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka hyvin vierailija sivustollasi viihtyy – saati päätykö hän palveluasi ikinä ostamaan.

ACTION STEP #1: Oletko panostanut riittävästi palevlukuvauksiin, tuoden esille kaikki palvelun käyttötarkoitukset sekä hyödyt? Muuta tekstit mielenkiintoisimmiksi ja viimeistele ulkoasu laadukkaiden kuvien avulla, jotta lopputulos on houkuttelevan näköinen!

2. Houkuttelevan sisällön kirjoittaminen

Kaiken saatavilla olevan tiedon ja jatkuvien impulssien keskiössä asiakkaiden on TODELLA haastavaa tehdä päätöksiä. Heitä täytyy kouluttaa ja muistuttaa siitä, miksi juuri sinun asiantuntijapalvelusi on parempi kuin muiden tai kuinka se ratkaisee heidän ongelmansa.

ACTION STEP #2: Kirjoita säännöllisesti lukijoita hyödyntävää sisältöä asiantuntijablogiisi sekä tee inspiroivia sähköpostikampanjoita, joiden avulla houkuttelet kävijöitä sivustollesi.

3. Timanttinen asiakaspalvelu 

Jos haluat erottua kilpailijoista tai sitouttaa satunnaiset kävijät, suosittelen panostamaan asiakaspalvelun laatuun. Sivustolla vierailevat eivät ehkä muista mitä sinä sanoit tai teit, mutta he aina muistavat, mitä sait heidät tuntemaan. Ja lopulta niiden tunteiden pohjalta ne ostopäätökset tehdään, eikö vain?

ACTION STEP #3: Sosiaalisessa mediassa asiakkaiden kuvien kommentoiminen lisää palvelun henkilökohtaisuutta sekä sähköpostin kautta vastaaminen nopeasti ja ystävällisesti, saa aikaan luottamusta palveluasi kohtaan. Ole tavoitettavissa niissä kanavissa, missä potentiaalisimmat asiakkaasi ovat: ja muista tarjota heille timanttista palvelua, joka kerta!

4. Markkinointi sosiaalisen median avulla

Sosiaalisen median merkitystä ei voi korostaa liikaa. Sen avulla pystyy alkuvaiheessa kasvattamaan tunnettuutta erilaisten kampanjoiden avulla sekä löytämään potentiaalisia asiakkaita tulevaisuutta varten.

Somen avulla myös palvelusi fanit sekä vaikuttajat pääsevät esittelemään kokemustaan sekä hypettämään sitä oman kanavansa kautta.

ACTION STEP #4: Päivitä sosiaalisen median kanavia aktiivisesti sekä etsi alalla toimivia vaikuttajia, jotka voisivat tehdä postauksia palvelustasi. Kommentoi potentiaalisten asiakkaiden kuvia ja käytä relevantteja hashtageja, jotta potentilaaiset asiakkaat löytävät myös sinut!

5. Varmista, että aikasi riittää yrittämiseen (hyvinvointiasi unohtamatta)

Kuluuko sinulla kaikki aika rutiininomaisiin töihin sekä niihin tehtäviin, joissa et välttämättä ole parhaimmillasi?

Jotta yrityksesi voi menestyä, tulee sinun panostaa laatuun. Ja silloin, kun aika (ja jaksaminen) ovat kortilla, saatat herkästi alkaa tinkiä juurikin laadusta. #eikoskaan

ACTION STEP #5: Sinulla on vain 24 tuntia aikaa käytettävissä päivässä, joten jos aika tuntuu loppuvan kesken, niin ehkä pieni muutos voisi olla paikallaan Tiedätkö sen fiiliksen, kun on jatkuva kiire, työt kasaantuvat ja to-do lista kasvaa? Vaikka työn tekeminen olisikin sinusta pääosin innostavaa (ja tykkäät siitä tunteesta, kun saat paljon aikaiseksi) niin jatkuva työn tekeminen iltaisin ja viikonloppuisin saattaa jossain kohtaa vain olla liikaa.

Pssst… Teetkö taas töitä, joita sinun ei kuuluisi tehdä? Teimme sinua varten erittäin hyödyllisen artikkelin siitä, kuinka voit ratkaista tämän tilanteen. Käy siis ottamassa parhaat vinkit käyttöön ja ala nauttimaan työskentelystä aivan uudella lailla👉🏼