Delegoi sosiaalisen median hallinnointi

Delegoinnin artikkeli: Sosiaalisen median hallinnointi

Säännölliset somejulkaisut lisäävät yrityksen tunnettuutta

Sosiaalinen media on tehokas ja edullinen tapa kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja verkostoja. Somen kautta voi kerätä suosituksia ja esitellä tuotettaan tai palveluaan monipuolisesti ja nopeasti erilaisille kohderyhmille. Somekanavat ovat myös hyvä väylä tuoda esiin omaa asiantuntijuutta, ammattitaitoa ja näkemyksiä. Erityisesti pienelle yritykselle some voi olla oikein käytettynä helppo ja kustannustehokas markkinointikanava, ja asiantuntijalle verkostojen luomisen korvaamaton apulainen.

Säännöllisten somejulkaisuiden tekeminen voi kuitenkin tuottaa monelle yrittäjälle ja asiantuntijalle harmaita hiuksia. Ideointi, hyvien uutisartikkeleiden tai blogien löytäminen, valokuvaaminen ja kirjoittaminen vievät yllättävän paljon aikaa ja energiaa. Kiireisenä päivänä yksittäisenkin somepäivityksen tekeminen jää to do -listan hännille ja muistuu mieleen vasta kotona, kun energiaa luovaan ideointiin ei enää ole.

Somen hallinnoinnin delegointi on yksi tapa siirtää aikaa vievä ideointi ja sisältöjen tuottaminen pois omalta to do -listaltasi. Lue tästä helpot askeleet somen hallinnoinnin delegointiin:

VAIHE 1: Somesisältöjen ideointi

Kun haluat delegoida somesisältöjen tuottamisen ja julkaisun omalta työpöydältäsi, ensimmäinen askel on keskustella työtehtävän haltuun ottavan tekijän kanssa siitä, millaisia sisältöjä somessa halutaan jakaa.

Mistä aiheista haluat julkaista sisältöä? Kerro työntekijällesi, toivotko hänen etsivän alan uutisia ja blogikirjoituksia netistä vai tuottavan itse vaikkapa Instagramiin kuva- ja videomateriaalia. Voit antaa työntekijällesi esimerkkeinä linkkejä uutissivustoille, blogeihin ja sometileille, joissa julkaistaan oman alasi ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä.

Pohtikaa myös, miten usein julkaisuja tehdään ja mitkä ovat käytettävät kanavat. Työntekijäsi voi laatia aikataulutusta varten myös sisältökalenterin. Muista jakaa uudelle vastuuhenkilölle tunnukset tarvittaviin somekanaviin!

VAIHE 2: Sisältöjen tuottaminen ja etsintä

Nyt on aika antaa työntekijälle vapaat kädet lähteä etsimään tai tuottamaan ehdotuksia somesisällöiksi. Sopikaa sisällöille esimerkiksi viikoittainen deadline, jolloin työntekijäsi esittelee ehdotuksensa seuraavan viikon julkaisuiksi. Pyydä vähän enemmän ehdotuksia kuin aiot julkaista, jotta sinulla on valinnanvaraa! Ehdotukset työntekijä voi toimittaa sinulle esimerkiksi Slackissa tai Drive-linkkinä.

Kun työntekijäsi toimittaa ehdotuksensa, tarkasta ne ja karsi tarvittaessa pois heikommat ehdotukset. Voit muokata tekstejä ja tehdä työntekijällesi parannusehdotuksia. Jos alasi on monimutkainen tai haluat tuoda omia näkemyksiäsi esille sosiaalisessa mediassa, voit tässä vaiheessa myös lisätä julkaisuihin omia saatetekstejäsi. Tämä voi olla hyvä tapa tuoda esiin asiantuntemustasi ja herättää keskustelua verkostoissasi.

 

Sisältökalenteri auttaa somen hallinnoinnissa

VAIHE 3: Sisältöjen hyväksyminen, ajastus ja julkaisu

Kun olet tyytyväinen julkaistaviin somesisältöihin, kuittaa työntekijällesi, että ne voi julkaista. Työntekijäsi voi ajastaa julkaisut valmiiksi käyttämällä esimerkiksi Facebookin ajastustoimintoa. Jos somekanavia on useampia, voi julkaisemisessa hyödyntää myös ajastustyökalua, kuten Hootsuitea, jonka ilmaisversiolla voi ajastaa julkaisuja kolmeen somekanavaan.

VAIHE 4: Seuranta, palaute ja kehittäminen

Somen hallinointivastuun ottavalle työntekijälle on hyvä antaa tehtäväksi myös seurata, että kanavissa julkaistaan säännöllisesti sovittu määrä päivityksiä sekä havainnoida, kuinka suosittuja julkaisusi ovat. Työntekijän on hyvä seurata esimerkiksi, kuinka laajasti julkaisunne tavoittavat yleisöä ja mitkä julkaisut keräävät eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Voit pyytää häntä esittämään kehitysehdotuksia havaintojensa perusteella.

Antamalla säännöllisesti palautetta työntekijäsi ehdotuksista somejulkaisuiksi, harjaantuu hänen taitonsa löytää tai tuottaa yhä paremmin sinun somekanaviisi ja yrityksellesi sopivia sisältöjä. Jos hylkäät työntekijäsi jonkin julkaisuehdotuksen, kerro myös lyhyesti, miksi: näin et joudu hylkäämään uudestaan samankaltaista ehdotusta, kun työntekijäsi tietää, miksi se ei ollut sinun mielestäsi sopiva tai tarpeeksi kiinnostava.

Viikoittainen palaveri auttaa jatkuvan delegointirutiinin luomisessa

Viikoittainen tulevien somejulkaisujen läpikäynti työntekijän kanssa on hyvä rutiini, jonka avulla varmistatte, että tulevat julkaisut ovat sinun hyväksymiäsi ja ne julkaistaan sovitussa aikataulussa. Viikkopalaveri on myös hyvä tilaisuus antaa työntekijällesi palautetta, jonka avulla hän parantaa suoritustaan.

Smoothly on erikoistunut suorittamaan yritysten tuki -ja rutiinitehtäviä tehokkaasti, ottaen huomioon yrityksenne tarpeet.
Aloita sosiaalisen median hallinnan delegointi helposti Smoothlyn palvelun avulla.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *