Image from iOS (9)

Delegoinnin artikkeli: Markkinoinnin sisältökalenteri

Somepäivityksiä, blogikirjoituksia, uutiskirjeitä… Pysyyköhän nämä kaikki mielessä ja tuleeko kaikki varmasti hoidetuksi ajallaan? Jos somekanavia on jo muutama ja lisäksi muistettavana on muitakin sisältömarkkinoinnin toimenpiteitä, sisältökalenterin laatiminen helpottaa merkittävästi arkeasi.

Sisältökalenteriin suunnitellaan ja kirjoitetaan valmiiksi julkaisuja ja määritetään konkreettiset julkaisuajankohdat kuten blogikirjoitusten julkaisu, uutiskirjeiden lähettäminen ja muut markkinointitoiminnot. Sisältökalenterin avulla somepäivitykset onnistuvat helposti ja nopeasti, kun tekstit, kuvat ja linkit on pohdittu jo etukäteen. Hyvin laadittu ja ylläpidetty sisältökalenteri on oiva työkalu suunnitelmallisen ja johdonmukaisen somepresenssin rakentamiseen ja ylläpitämiseen.

Sisältökalenterin ylläpito on oivallinen tehtävä delegoitavaksi, jolloin itsellesi jää tehtäväksi vain sisältöjen säännöllinen tarkistus ja hyväksyminen.

Lue tästä vinkit, miten delegoit sisältökalenterin laatimisen vaihe vaiheelta.

Sisältökalenterin delegoinnin vaiheet: 1. kanavat ja aiheet, 2. kalenteripohja, 3. säännöllinen ylläpito, 4. sisältöjen julkaisu

1. Sisältökalenterin delegointi alkaa julkaisukanavien ja
sisältöaiheiden listauksella

Kun haluat ottaa käyttöön sisältökalenterin, ensimmäinen askel on listata ne digitaalisen markkinoinnin kanavat, jotka yrityksellä on käytössä. Tarvittaessa voit myös pohtia, halutaanko käyttöön ottaa lisää kanavia. Tässä vaiheessa voidaan myös listata muut kanavat, joita yritys markkinoinnissaan hyödyntää, kuten uutiskirjeet ja blogikirjoitukset ja niiden toivottu julkaisujen säännöllisyys.

Kanavien lisäksi kannattaa laatia myös jo listaa aiheista, joita haluat eri kanavissa nostaa esille. Näitä voivat olla esimerkiksi toimialanne uutiset, omat blogikirjoitukset, asiakastarinat tai muut yrityksellenne relevantit aiheet. Listan avulla sinun on helpompi delegoida koko somen hallinnointi ja sisältökalenterin ylläpito henkilölle, joka aihelistan perusteella ideoi, aikatauluttaa ja julkaisee sisältöjä. Lue tästä lisää somesisältöjen säännöllisestä ideoinnista.

2. Sisältökalenterin kalenteripohjan luominen

Sisältökalenterille on tarjolla monenlaisia valmiita pohjia, mutta halutessaan pohjan voi rakentaa myös itse. Pohjan on tärkeintä olla selkeä ja helppokäyttöinen. Jos yrityksessä on esimerkiksi käytetty paljon Exceliä ja se on kaikille tuttu työväline, voi olla hyvä idea laatia sisältökalenteri Excel-pohjaan pilvikansioon. Jos taas päivittäisessä käytössä on jokin projektinhallintatyökalu kuten Asana tai Wrike, voi sisältökalenterin rakentaa myös sinne. On hyvä valita sellainen työkalu ja tallennuspaikka, johon kaikki sisältöjen parissa toimivat työntekijät pääsevät käsiksi näppärästi ja jonka käyttö on mahdollisimman helppoa.

Mitä sisältökalenterin pitäisi sisältää? Kalenterista on hyvä löytyä ainakin seuraavat asiat kullekin julkaisulle:

  • Julkaisukanava
  • Julkaisun päivämäärä ja aika
  • Julkaisun teksti ja kuva tai linkki.
viikoittainen sisältökalenteri

3. Sisältökalenterin säännöllinen ylläpito: Sisältöjen ideointi ja julkaisuajankohdat

Sisältökalenteria kannattaa ylläpitää ja täsmentää säännöllisesti, esimerkiksi viikoittain. Voit delegoida tehtäväksi laatia aina kuukauden julkaisut kerralla sisältökalenteriin, josta käyt helposti itse tarkistamassa tekstit ja kuvat.

Jos sisältökalenterissa on säännöllisiä blogikirjoituksia ja uutiskirjeitä, sopikaa työntekijän kanssa aikataulu, jonka mukaan hän toimittaa luonnokset sinulle. Näin sinulle jää riittävästi aikaa niiden tarkastamiseen ja mahdollisten muutosten ehdotukseen ennen suunniteltuja julkaisu- ja lähetyspäiviä. Täällä voit lukea lisää blogikirjoitusten ja uutiskirjeiden delegoinnista.

Säännöllinen työskentely on tärkeää aloittaa heti, kun sisältökalenteri otetaan käyttöön. Tässä vaiheessa kannattaa varata itselleen joka kuukausi esimerkiksi tunti kalenteristaan sisältöjen tarkistamiseen ja hyväksymiseen. Tämä toimii myös sisältökalenteria ylläpitävälle työntekijällesi deadlinena, johon mennessä seuraavan kuun sisällöt on oltava valmiina.

4.  Sisältöjen julkaisu

Kun työntekijäsi on ideoinut ja kirjoittanut tulevan kuukauden markkinoinnin sisällöt ja sinä olet tarkistanut ja hyväksynyt ne, voit antaa sisältömarkkinointisi rullata omalla painollaan. Työntekijäsi seuraa kalenteria ja julkaisee sisällöt suunnittelemiinne aikoihin. Ennalta laaditun sisältökalenterin avulla varmistat sen, että olet perillä yrityksesi markkinoinnista joutumatta kuitenkaan panostamaan siihen liikaa omaa aikaasi.

Smoothly on erikoistunut suorittamaan yritysten tuki -ja rutiinitehtäviä tehokkaasti, ottaen huomioon yrityksenne tarpeet.
Aloita markkinoinnin delegointi helposti Smoothlyn palvelun avulla.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *