5 Askelta voittavan sisällön luomiseen

Jäikö kauppa taas klousaamatta, koska asiakkaalla ei ollut riittävästi tietoa ostopäätöksen tekemiseksi?


Liian usein asiantuntijoiden kotisivuilla näkee sisältöä, jonka tarkoituksena on korostaa omaa ylivertaisuuttaan
: kuinka mahtava tarina yrityksen takana on tai kuinka paljon parempi yritys on suhteessa kaikkiin muihin kilpailijoihin.

Mutta entä potentiaalinen asiakkaasi? Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa asiakasta aidosti hyödyntävää sisältöä, ja samalla kasvattaa luottamusta palveluasi kohtaan.

Sisältömarkkinoinnin yhteys liiketoiminnan kasvuun on maaginen: säännöllistä ja laadukasta sisältöä kasvattamalla pystyt tiputtamaan asiakkaan hankintahintaa roimasti alaspäin sekä lisäämään elinkaaren arvoa.

Jääkö sinulta silti aina laadukas sisältö tuottamatta? Jos päiväsi ovat pullollaan kiireellistä työtä, niin mistä sitä repisi itselleen lisätunteja somen päivittämiseen, blogikirjoitusten tekemiseen tai uutiskirjeiden laatimiseen?

Kylmä fakta kuitenkin on, että mikäli haluat pysyä pelissä mukana myös seuraavina vuosikymmeninä, on laadukkaan sisällön tuottamisesta tehtävä yhtä säännöllistä, kuin vaikkapa asiakastapaamisista.

Mikäli päiväsi kuitenkin aina keskeyttää kiireellinen työ, joka estää sinua istumasta alas kirjoittamaan, niin nyt on hyvä hetki pysähtyä. Mitä kaikkia keinoja sinulla onkaan olemassa?


Tässä artikkelissa tulet saamaan selville:

  • Miksi teet kuten muut asiantuntijat? [ja skippaat säännöllisen sisällön tuottamisen]
  • 5 Askelta voittavan sisällön laatimiseen


Ethän sorru tähän ansaan?


Muistatko sen kauhean olon, mikä sinulle tuli viimeksi, kun hävisit diilin? Fakta on, että asiakkaasi siirtyvät välittömästi kilpailijalle, jos hommat eivät tule hoidetuksi – varsinkaan riittävän nopeasti!

Satutko olemaan kuten monet muut asiantuntijat, ja häviät diilin pahimmalle kilpailijallesi ihan liian usein vain sen takia, että hänellä ei ollut riittävästi tietoa ostopäätöksen tekemiseksi? Siinä tapauksessa on todella tärkeä pohtia sitä, MIKSI näin pääsee käymään!

Kun löydät syyt sille, miksi toimit niin kuin toimit, on sinun helpompi lähteä luomaan uutta tehokkaampaa tapaa toimia. Lähtökohtaisesti saatat ajatella, että blogikirjoitukset jäävät tekemättä, koska kirjoittaminen tuntuu yksinkertaisesti niin P-A-H-A-L-T-A. Mutta oikeasti taustalta löytyy todennäköisesti paljon muutakin!

Tutkimuksien mukaan asiantuntijoista 67% tekee liian monta päällekkäistä työtehtävää ja jopa 50% ei koe tekevänsä työtä niin hyvin, kuin haluaisi. Mikä on siis tällä hetkellä sinun suurin kompastuskivesi?


3 Suurinta syytä sille, miksi some jää päivittämättä ja blogiartikkelit kirjoittamatta

 

1. Prosessi strategiseen sisällön tuottamiseen ei ole tehokas


Tehokkuus on viime kädessä se, mikä tekee työn tekemisestä merkityksellistä.
 Se tunne, kun työt häviävät to do -listalta hurjaa vauhtia, on vain yksinkertaisesti parasta! Eikö vain? Mutta toisaalta taas silloin, kun työt jäävät tekemättä, on usein fiilis ihan päin vastainen: ahdistus kasvaa ja hallinnan tunne alkaa kadota.

Jäikö some päivitykset ja blogiartikkelit (taas kerran) tekemättä, koska se on yksinkertaisesti liian iso pala purtavaksi? Ison ja työlään prosessin jakaminen pienemmiksi askeleiksi auttaa madaltamaan kynnystä aloittaa pahaltakin tuntuvan työn tekeminen. Ja eikö se aloittaminen olekin aina se kaikista vaikein osuus?

Koko prosessia tietysti helpottaa, jos sinulla on hyvä ja toimivaksi osoittautunut suunnitelma käytössä. (Voit ladata meidän valmiiksi tekemän pohjan voittavaan sisältöstrategiaan, mikäli haluat toimia kaikista tehokkaimmin!)


2. Unohdat johtaa itseäsi

Itsensä johtaminen on taitolaji, jota kuitenkin jokainen pystyy harjoittamaan. Sen lähtökohtana on, että osaat erotella työkuormastasi ne tehtävät, joilla on suurin vaikutus siihen, mitä haluat saavuttaa. Itsensä johtaminen uran näkökulmasta tarkoittaa siis käytännössä sitä, että osaat organisoida arkesi niin, että pystyt panostamaan näihin tavoitteiden kannalta merkityksillisiin asioihin.

“En ehdi, koska minulla on kiire.”

Mikäli olet sanonut noin itsellesi tai jollekin läheisellesi edes kerran viimeisen viikon aikana, sinulla on itsesi johtamisessa petrattavaa. Se, että ei ole aikaa, on yksi suurimmista tekosyistä IKINÄ! Jos sinulla on niin kiire joka paikkaan, että et ehdi tekemään tavoitteidesi kannalta merkityksellisisä asioita, niin kysynkin sinulta seuraavaksi: mihin sinulla oikein on niin kova kiire?

Tekemällä selkeän suunnitelman sille, mitä asioita aiot tänään tehdä ja arvioit, kuinka kauan niiden toteuttamiseen menee, olet jo yllättävän pitkällä. Toki tämän kaiken tekeminen vaatii onnistuakseen rohkeutta sanoa ei asioille, jotka eivät vie sinua lähemmäksi tavoitettasi, sekä priorisoimisen jaloa taitoa.

Muistuta siis jatkuvasti itseäsi siitä visiosta, jota kohti haluat mennä. Silloin on huomattavasti helpompaa tehdä päätös siitä, mihin sitä omaa aikaa kannattaa käyttää.

Vaikka blogiartikkelin kirjoittaminen ei ehkä sytytä sinua kaikista isompiin liekkeihin, niin ymmärrys siitä, että tuon prosessin tekeminen on yksi tärkeä askel kohti suuremman tavoitteen saavuttamista, motivoi sinua jo itsessään ryhtymään hommiin! Kirkasta tavoitteesi, ja muistuta itseäsi siitä aina, kun rupeat välttelemään jonkun tärkeän duunin tekemistä.

 

3. Ajanhallintasi pettää

Teetkö aina päivittäin itsellesi suunnitelman, mutta melkein aina käy niin, että et onnistu pysymään siinä ? Onko sinulla päivän tavoitteet selvillä, mutta jostain kumman syystä ajanhallintasi pettää?

Jääkö some sinulta usein päivittämättä sen takia, että aika loppuu päivästä kesken kiireellisten asioiden keskeyttäessä sinut jatkuvasti? Tässä tapauksessa haasteenasi on priorisoinnin puute: aina kun eteesi tupsahtaa kiireellinen tehtävä, niin pysähdy ja mieti, onko se kuitenkaan niin tärkeä.

Voisiko tuota tehtävää siirtää myöhemmälle? Tee aina ne tehtävät, jotka ovat kaikista tärkeimpiä tavoitteesi kannalta (ja jotka osaat parhaiten) ja fokusoi energiasi niihin.

Toisaalta myös se, että sinulla on aivan liian paljon töitä yhden henkilön harteille, on suuri syy ajanhallinnan toimimattomuudelle. Joskus tehtävälistaa saa pienemmäksi jo sillä, kun poistaa sieltä sellaiset tehtävät, jotka eivät edes ole niin tärkeitä.

Helpoin tapa saada hommat tehdyksi on tietysti sellaisten tehtävien delegoiminen eteenpäin, joita sinä et halua, osaa tai sinun ei kuuluisi tehdä. Jos siis kerta toisensa jälkeen joku tietty työ jää tekemättä, niin se ei varmaankaan ole sinun intohimosi tai yksinkertaisesti luontainen vahvuutesi.

Delegoimalla ylimääräiset tehtävät pois sinulle jaa enemmän aikaa keskittyä siihen työtön, jonka osaat parhaiten.

Teetkö taas töitä, joita sinun ei kuuluisi tehdä? 3 Keinoa ratkaista tilanne >>>

5 Askelta voittavan sisällön luomiseen

  1. Muista asiakkaan tarpeet
  2. Erotu kilpailijoista visuaalisuuden avulla ja luomalla voimakkaan tunneyhteyden potentiaaliseen asiakkaaseen
  3. Lisää asiakaskokemuksia ja #socialproof
  4. Vertaa palveluasi kilpailijoihisi
  5. Kerro selkeästi, kuinka palvelu ratkaisee potentiaalisen asiakkaan ongelman


1. Muista asiakkaan tarpeet

Kuvittele seuraavanlainen tilanne. Saat potentiaalisen asiakkaan kanssasi tapaamiseen, jossa saat kerättyä itsellesi todella arvokasta tietoa: kuulet asiakkaan uniikit tarpeet, isoimmat kipupisteet sekä hänen salaiset haaveensa.

Sitten lisäät kotisivuille tekstiä, jossa et mainitse sanallakaan näitä tarpeita. Tuntuuko potentiaalisesta asiakkaasta siltä, että ymmärrät häntä tai että haluaisit aidosti auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa?

Meistä jokainen kaipaa sitä, että tulemme aidosti kuulluksi. Älä siis tee jokaisen asiantuntijan pahinta mahdollista virhettä, ja jätä asiakkaasi tarpeita huomioimatta. Sinulla on edessäsi kullanarvoinen mahdollisuus, aiotko käyttää sen vai et?


2. Erotu kilpailijoista visuaalisuuden avulla ja luomalla voimakas tunneyhteys potentiaaliseen asiakkaaseen

Silmäile nopeasti kotisivujesi ja eri kanaviesi sisältöjä. Miltä ne näyttävät ja mitä ajatuksia ja tunteita ne sinussa herättävät ihan ensimmäisenä? Ensivaikutelmalla ja nimenomaan tunneyhteydellä on suuri yhteys siihen, kenen tarjoukseen potentiaalinen asiakas käy kiinni. Et kai anna kilpailijasi napata häntä vain sen vuoksi, ettet jaksanut panostaa sisältöjesi visuaaliseen ilmeeseen?

Visuaalisen ilmeen tulisi olla kaikissa kanavissasi yhtenäinen muun brändin kanssa: yhdenmukaisen värimaailman, fontin, kielen ja kuvien käyttö vahvistaa brändiäsi ja lisää luottamusta palveluusi. 

Näyttävän (ja laadukkaan) sisällön avulla luot asiakkaallesi olon, että hän on ostamassa laadukasta palvelua, jonka avulla hän tulee saamaan loistavia tuloksia. Halvalta näyttävä sisältä saa aikaan valitettavasti vastakkaisen reaktion.


3. Lisää asiakaskokemuksia ja #socialproof

Meistä jokainen rakastaa testimoniaaleja, joten ei ole mitään syytä, miksi et lisäisi sellaisia myös sivustollesi tai somepäivityksiisi! Kerro, mitä kaikkea olet saavuttanut aikaisempien asiakkaidesi kanssa ja miten.

Valitse jokaiseen päivitykseen aina sellainen asiakaskokemus, joka on kaikista lähimpänä potentiaalisen asiakkaan alaa. Näin pystyt osoittamaan, kuinka olet onnistunut jo täysin vastaavassa tilanteessa aikaisemminkin.

Socialprooffilla tarkoitetaan tykkäyksien, kommenttien ja jakojen määrää sosiaalisessa mediassa.

Löytyykö sinusta tai palvelustasi artikkelia, joka kertoo osaamisestasi ja asiantuntijuudestasi, ja johon lukijat ovat sitoutuneet? Lisää sellainen ehdottomasti sivustollesi, ja mikäli sellaista ei vielä ole: lisää se to do -listallesi!


4. Vertaa palveluasi kilpailijoihisi

Yksi voittavan sisältöstrategian elementti on ehdottomasti se, että tuotettava sisältö tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle kaiken sen tiedon, jota hän tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen. Asiakkaasi on todennäköisesti pyytänyt tarjouksia myös muilta palveluntarjoajilta, ja ennen ostopäätöstä hän aivan varmasti vertailee palveluntarjoajojia ja tarjouksia keskenään.

Entä jos kirjoittaisit esimerkiksi artikkelin, joka tarjoaa tietoa kaikkien kilpailijoidesi ominaisuuksista, hinnoista ja aikataulusta? Samalla pystyisit osoittamaan hyvin konkreettisesti sen, kuinka paljon parempi sinun palvelusi on suhteessa muihin!

Tee siis kilpailijakartoitus, jonka jälkeen pystyt luomaan visuaalisesti mahtavan taulukon, infograafin tai vaikkapa näyttävän kuvan artikkeliisi. Lisäksi kilpailijakartoituksen tekeminen muistuttaa sinua niistä argumenteista, joita voit hyödyntää myyntitapaamisissa.


5. Kerro selkeästi, kuinka palvelu ratkaisee potentiaalisen asiakkaan ongelman

Tiedän, kuinka houkuttelevaa olisi hehkuttaa omaa palveluasi viimeiseen asti. Mutta asiakasta ei loppujen lopuksi kiinnosta sinun palvelusi vaan se, kuinka se auttaa häntä ratkaisemaan hänen ongelmansa!

Kerro siis sisällöissäsi selkeästi, kuinka aiot auttaa häntä sekä lisää kaikki mahdollinen näyttö siitä, kuinka tämä tulee toteutumaan. Hyvä asiakaspalvelu lähtee siitä, että vastaat oikeisiin kysymyksiin, juuri oikeaan aikaan.

Kotisivuillasi vieraillessaan asiakkaalla tulisi olla luottavainen olo siitä, että juuri sinä autat häntä ratkaisemaan kaikki ne haasteet, joiden kanssa hän on joutunut painimaan pitkään. Parhaimmillaan hän pystyy jo kirjoittamaasi blogiartikkelia selatessaan visualisoimaan itsensä saavuttamassa salaiset haaveensa ja elämässä parempaa elämää!

Nyt voit alkaa käydä töiden kimppuun ja aloittaa voittavan sisällön luomisen.

Pssst…. Teetkö taas töitä, joita sinun ei kuuluisi tehdä? Teimme sinua varten erittäin hyödyllisen artikkelin siitä, kuinka voit ratkaista tämän tilanteen. Käy siis ottamassa parhaat vinkit käyttöön ja ala nauttimaan työskentelystä aivan uudella lailla👉🏼